Saturday, May 20, 2006

Aku betul-betul mahu menjadi lelaki yang tahu berkeluarga. Aku betul-betul nak belajar mengurus keluarga dan menguasai seni rumahtangga. Bermula dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besarnya. Jika kita membaca kitab jawi bertajuk 'Muhimmah Fi Ulumil Hadis' terlalu banyak dinyatakan pernana suami isteri yang telah ditetapkan oleh agama.



Memangpun tanggungjawab suami terhadap keluarganya sangat banyak(berat). Especially tanggungjawab dalam membina rumahtangga beragama(Baitul muslim). Kalau ada masa, aku nak cuba habiskan buku karangan Abdullah Nasih Ulwan "Childhood Parenting" atau dalam bahasa arabnya "Tarbiatul Aulad". Insya allah.



Sekarang ni aku sendiri nak perkemaskan diri dari sudut keagamaan. Sebab ia adalah ilmu asas. Dengan menguasai bacaan Al-Quran, tajwidnya dan boleh menjadi imam solat. Menguasai ilmu-ilmu berkaitan halal dan haram. Selain itu kena tahu juga ilmu sampingan, macam kemahiran bernegosiasi, memasak, mengemas rumah dan lain2.



Insya allah, mohon Allah permudahkan jalan untuk aku menguasai ilmu-ilmu tersebut. Amin!

No comments: